onsdag 20 april 2011

Ok, been a while since a updated this thing. Main reason being I just don't have time to update with everything I do. Since I'm basically only doing animations, I would have to edit animation reels of every character I'm animating. Which takes a lot of time. Time I rather spend animating something else.
So what I'm gonna be doing is updating with gameplay videos from the game itself and just showing of the characters that way. It looks better, takes less time and you all get to see some sweet in game action from Overkill. Great!

So I'm gonna start things of with a short video made by Teddy, with him trying out our newest addition to the character rooster, the Berserker Knight. All the animations and character models are made by me. Textures are made by Vilya and Jonathan and Lina have done all the 3D modeling except the characters.



I will continue updating with videos as things get implanted in the game. Til next time!

tisdag 12 april 2011

Rebirth of the blog!

Ok, I'm gonna change things up a bit on my blog.

First of all, the design has had a small facelift, mainly for easier navigation. Also, I'm gonna be using english instead of swedish to not only limit my self to swedish readers.

The blog is gonna have a somewhat more serious tone (SOMEWHAT) as I'm gonna be using this blog to communicate my work on Overkill to teachers and (maybe) future publishers or employers. And of course anyone who's the tiniest bit interested in what I do.

So for any new readers, my name is Fred Ström, I'm the lead 2D/3D animator and character modeler of TrashTalk, a small group of game programmers and graphical artists trying to make more then decent games!
Besisde my passion for animation, I have experience in 3D modeling/sculpting and 2D illustration. I also have a softspot for pixelart and retro styled graphics.

At the moment, TrashTalk is working on Overkill. It's a 3D hack 'n Slash game set in a over the top, generic fantasy world were you play the super evil overlord who want's to destroy all that is good. Our game features super cute graphics, extreme amounts of violence and a free flowing combat system!

So yeah, that's about that. I'm gonna be updating here frequently with animations and character models I make for Overkill, and anything else related to the project.

Bye for now!

tisdag 5 april 2011

Fan vad jag mår gött nu alltså. Även fast jag inte borde. Har räknat lite på antalet animationer jag måste göra fram till GGC (http://www.gotlandgameconference.com) och landade på typ 160 stycken. Ungefär 3.5 om dagen ska jag göra. Det här är också bara the basic stuff, finns massa småanimationer som kanske inte är viktiga för spelets funktion, men som kommer vara skillnaden mellan "lol nice indiespel typ" och "fan harni gjort de här!? ser ju ut som värsta storproduktionen". Plus att jag måste modellera resten av alla karaktärer. Och rigga och skinna alla.
Så trots allt detta mår jag fan oförskämt jävla bra. Gick typ och garvade på vägen hem bara för jag tänkte på hur schysst allting är egentligen. Tror det är en kombo av att vi verkligen är i the zone med Overkill, är aspepp och det ser ut att bli så jävla bra, att jag hänger med TrashTalkgänget hela dagarna och garvar röven av mig och att man kan gå i bara tjocktröja klockan 20.00 utan att frysa röven av sig. Luktar gott gör det också.

För att inte göra inlägget helt menlöst postar jag den här fantastiska videon, som jag antar att ni alla redan sett (eftersom ni följer trashtalkbloggen såklart). Jag står för animationer och modellen, Vilya för texturen och Teddy för combosystemet och the commentary!

http://www.youtube.com/watch?v=joy0CSoEQNo&feature=player_embedded">

Utöver det var det inte så mycket. Tack för alla som visar intresse för Overkill och Trashtalk, det uppskattas somfan! Nu blire sova. Hej!

torsdag 24 mars 2011

Brist på uppdateringar beror dels på att jag pressat klart det sista i 3Dkursen (äääntligeeeennnnn) men mest för att vi lägger allt krut på trashtalkbloggen. Det kommer uppdateras här också, men då blir det större updates med alla animationer för en karatkär åt gången typ.

Så vill egentligen bara påminna er om att klicka er in på vår blogg för frekventa uppdateringar med allt som har med oss och Overkill att göra. Vi är inte alls långt ifrån en spelbar prototyp, och även fast det är ett jävligt tidigt utkast på alla fronter ser det fan grymt ut!

trashtalkgames.blogspot.com

Lägg in den på favoriter och tipsa alla polare! Shit's gettin serious!

tisdag 15 mars 2011

Pressat Overkill somfan senaste veckan. Utöver lite meck med en 3Duppgift som ska vara klar nästa vecka har det blivit mycket 3dmodellerande, riggande och animerande. Bra skit!

Här är 3dmodellen till the peasant, första fienden man kommer stöta på under spelet:



Vilya ska pressa textur till den nu i veckan, kommer bli amazing.

Utöver det så har vi slängt upp en Trashtalkblogg! Där uppdaterar vi med grafik vi gör, screenshots, filmer, vad vi jobbar med för tillfället och massa foton från när vi sitter och jobbar. Bara klicka in sig på www.trashtalkgames.blogspot.com och kika. Jag kommer såklart fortsätta uppdatera här, men för the die hard Trashtalk/Overkill-fan finns det mer att hämta på trashtalkbloggen. Vi uppdaterar rätt regelbundet så det är värt att hålla koll på skiten!

Nu ska jag sova. Imorgon ska jag till vårdcentralen och kika varför jag är trött jämt. Hare bra, hejråå!

torsdag 10 mars 2011

Funderar lite på hur jag ska lägga upp min uppdateringar framöver. Vi har ju dragit igång med arbetet på riktigt nu som sagt, men det lär inte bli samma sak som förra året då jag uppdaterade varje dag med animationer. Nu när vi kör i 3D kommer det bli massa tekniska delar (främst riggning och skinning) som inte direkt går att visa upp, även fast det är det som tar längst tid av allt.
Sen vet jag inte om jag ska slänga upp varje enskild animation jag gör eller satsa på att slänga upp en liten reel för varje karaktär när jag har fått ihop ett par stycken. Är ju roligare att se alla karaktärer texturerade också, men det är inte mitt område. Så jag vet inte, jag får se hur jag gör. Förmodligen blir det mindre men fetare updates.
Kan även försöka skriva lite mer ingående om hur vi jobbar ifall nån är intresserade istället för den vanliga "LOL HÄR ÄR DAGENS ANIMATIONER LOL SOVA". Vi ska försöka fota mer under arbetet i år också, så lär slänga upp lite sånt också.

Men men, den som lever får se. Idag har jag brottats med riggar till gravediggern, knighten och the amazing chicken npc. Fortfarande lite strul med gravediggern, resten gick bra. Gjorde även en animation till kycklingen och sitter och slipar på en till the knight as we speak.

Tog även ett litet sidokliv idag när jag såg temat för Character of the Week borta på conceptart.org. För den outbildade så är Character of the Week, eller chow, ett återkommande veckoevent. Varje vecka slängs det upp ett tema för en karaktär som man ska koncepta fram. I slutet av veckan kan man rösta på alla bidrag och vinnaren får bestämma temat för kommande veckan.
Temat nu var Snowmancer. Jag planerar inte att posta min eller nått, tyckte bara det var ett ballt tema. Slänge ihop den här godingen på en 20-30 minuter:



Nu blir det sov och gym imorgon. Hare braaa, hej!

tisdag 8 mars 2011

Ok, nu jävlar har vi kommit igång på riktigt med Overkill. Vi kommer sitta mån-onds från 10-17 och pressa i skolan, och mer ju närmare deadline vi kommer. Vi har även lyckats rekrytera en till grafiker till gruppen i form av Lina, Jerrys flickvän. Så med en extra 3dgrafiker med ombord har vi delat upp arbetet mycket bättre och allt känns jävligt bra.

Slänger upp lite skit jag gjort idag/igår. Har gjort massa annat små pill också, men det är saker jag inte kan vissa direkt. Typ fixat massa skit med äldre modeller och riggar och skit.




Kika in på trashtalkgames.com för ännu fler uppdateringar från bl a dom andra grafikerna och spelet i sig. Finns länkar till Vilyas blogg också där det finns lite bilder och annat mys från när vi sitter och jobbar. Check it oooout!

På tal om annat, vikten är fortfarande på väg uppåt. 71,5 senaste jag vägde mig, äter och pressar på som en idiot. Bra skit!

Nu, sova. Imorgon gym och press i skolan!