söndag 27 februari 2011

Jävligt spännande dag.
Vår lägenhet har två ytterdörrar. En "vanlig" ytterdörr och en innerdörr, som finns där av någon anledning. Jag låser alltid bara ytterdörren, jag visste inte ens om vi hade en nyckel till innerdörren eller inte. Tills idag.
Drog och handlade runt fyra, kommer hem, låser upp ytterdörren och märker att innerdörren är låst (wtf?). Tänkte först att den bara fastnat lite eller nått, men skiten har låst sig på något jävla underligt sätt. Vakmästarn hade dragit hem för dagen, får ringa gotlandshem jour som skickar en mysig farbror som kommer och kikar lite och konstaterar att det inte går att få upp skiten. Han hämtar en snickare som först försöker dyrka upp låset men säger att låsmekanismen har spårat ur och enda alternativet är att bryta upp djävulskapet. Sagt och gjort. Kofot och massa snitsig teknik senare och dörren är öppen och låsfästet finns inte längre. Så, ja. Spännande dag.

Utöver det, pressat 3D uppgift och slängt ihop ett litet commission åt Jonas (gammal polare från högstadiet). Han ville ha en bild på en kille som knullar en brud, samtidigt som han spyr och har en öl i näven. Skulle används som tryck. Gjorde lite skisser igår, här är färdiga resultatet:



Rätt rushed då jag vill fokusera på skolarbete, men tyckte det blev helt ok!

Tänkte sova tidigt idag, men det gick åt helvete. Imorgon blir det gympress, pepp som fan. Så nu blire sova. Hejrå!

lördag 26 februari 2011

Vi fick vår slutuppgift till 3Dkursen här om dagen. Fick välja mellan 4 olika objekt vi skulle modellera, texturera och stoppa in i UDK. Valde att göra nån slags generator, har börjat modellera highpoly varianten av den och ska försöka bli klar med den så snabbt som möjligt så det kan bli GGA och Overkill för hela slanten.

På tal om Overkill, gjorde klart en modell så att Vilya har något att texturera medans jag jobbar med min generator.



Inget fancy, som med allt annat i Overkill är sakerna jävligt lowpoly. Den ligger på ca 1700 polys tror jag. Tanken är att vi ska kunna trycka in så jävla mycket skit på skärmen som möjligt så att spelet lever upp till sitt namn, därav försöker vi hålla allt så simpelt som möjligt. Så fort Vilya smäller på en redig textur på den kommer den dock se tio gånger bättre ut!

Funderade på att stanna uppe och streama UFC 127. B.J Penn vs Jon Fitch. Pepp som fan, B.J är min favoritfighter. Jon Fitch är galet bra han också, så det kommer bli bra skit av det hela!
Men, jag är nog för trött för att kunna njuta av skiten. Tankar hem skiten imorgon istället, folk brukar vara snabba som fan med att slänga upp skiten med bra kvalité. Så, nu blire sova. Hörs, hejrå!

onsdag 23 februari 2011

Ok, lite uppdatering om vad som händer.

Först, kirrade en subscription på http://www.thegnomonworkshop.com/ ihop med Aydin (polare på ön). Är en sida frickin packed med videotutorials från folk inom diverse brancher, typ spelindustrin, cg animation/3d, film, etcetc. Finns hur mycket som helst, finns till och med tutorials för tatuerare. Det är alltså industristandard på allt, riktigt jävla bra skit med andra ord. Kostar 3000 spänn för ett års tillgång till allt, hittils har det varit värt som fan.
Blev tipsade av vår superlärare Leo om skiten och han om nån har koll. Så det känns fett, ett steg närmare att bli super amazing artist.

Har lite andra good news också.



Could it be... Over frickn' Kill!?
Jajamensan! Vi har egentligen 4 veckor kvar innan den officella kursen för vårt GGA-spel drar igång. Men vår lärare i level design har sagt åt oss som har en grupp och ett projekt på gång att arbeta med det istället för andra uppgifter. Så, även om det är jävligt lökigt gjort av honom så är det bra somfan. Blir det äntligen att komma igång med Overkill igen nu efter ett par månaders frånvaro. Var nog nångång före jul jag arbetade med det sist. Så nu jävlar!

Gymfronten. Jag väger nästan (69~) 70 kilo. Med andra ord har jag optimala vikten för om jag skulle vilja köra light weight i UFC! HELLYEAH!
Satsar på att ta mig upp till 75, sen får vi se vad som händer.

Men nuuuu, blire sova tror jag. 3Dlektion imorgon, bra skit. Vi hörs!

måndag 21 februari 2011

Är ett år sen jag startade min blogg nu. Har postat 150 inlägg, vilket får anses som klart godkänt i mina ögon. Förhoppnigsvis blir det lika många inlägg kommande året med massa bra grafisk skit!
Är jävligt svårt att se nån slags utveckling på den grafiska fronten om man börjar gräva i äldre inlägg. Det beror inte på att jag inte blivit bättre, utan mer att jag sysslat med så jävla mycket olika saker. Som jag nämde i något inlägg för ett tag sen är det kanske inte optimalt att ha allt för stor bredd när det kommer till grafik. Känner dock att det varit jävligt bra och nyttigt att testa på så mycket som jag gjort så man fått en lite klarare bild av vad man vill fokusera på. Sen tror jag så jävla stenhårt på mig själv så jag ser det inte som en omöjlighet att bli bra på massa grejer. Onion Knight for the win!


(Klicka på bilden för full size!)

Har fortsatt leka med Shining Metal/Metal Force, det börjar arta sig! Jerry har till och med börjat programmera lite (!) så det kanske blir något av skiten ändå! Den som lever får se.

Nu ska jag sova. Tänkte dra en tidig säng, men det gick åt helvete. Nåväl. Hejdå!

onsdag 16 februari 2011



Vattnet är inte klart, det var bara en snabb test. Har inte gjort så jävla mycket, tagit bort gridet, lagt till lite upphöjningar och varierat träden lite. Bara hojta om ni ser något som är galet/något ni tycker fattas.

Sova. Hej.

tisdag 15 februari 2011

Fortsatt leka med shining force-grejen idag. Vi ska snart dra igång med nästa uppgift i leveldesign, så jag passar på när jag har lite tid över.





Shining Metal! Blasta posers och annat hädande med Luca Turillis falsettskrik. This game has to be made!

Gympress imorgon, peppeppeppep! Sova nu, hejhejhej!

måndag 14 februari 2011

Blev klar med min level här om dagen. Har inte så mycket mer att vissa sen sist jag la upp bilder, jag har fixat massa små detaljer, vatten, lagt in vapen och stöd för botar. Tog en ingame pic för att vissa the epic battle jag och botarna hade:



Heeeell yeeeiih!

The challenge borta på pixeljoint är slut också, och jag kirrade första platsen. Sweet! Kommer få välja tema för nästa veckas challenge, ska tänka ihop något amazing tills dess.

På tal om annat, jag och Jerry (programmerare i Trashtalk för den outbildade) snackade om att göra ett shining-foce inspirerat spel för några månader sen. Eller snackade och snackade. Nån av oss skrev "Fan shining force är bra skit!" varpå den andre svarade "Ja, vi borde göra ett shining-force spel!". I alla fall, jag slängde ihop en liten mock-up idag. Det här är vad som hade hänt om shining-force och manowar hade fått ett barn ihop. Joey Demaio är bassist i manowar för er som inte har koll, the master of basrunk.



Metal-force! Kanske blir något mysigt hobbyprojekt av det om vi får lite tid över nångång. Vi får se. Känner ju att det förmodligen hade blivit världens bästa spel.

Utöver det har det varit gympress som vanligt. 67,6 kilo vägde jag in på idag. Preeeess!

Menmen, nu är jag trött. Har egentligen varit trött enda sen jag kom hem från gymjävlet, men fastnat med massa skit hela tiden. Så nu, ska jag äta en tallrik soppa, sen sova somfan. Vi hörs, hejråååå!

lördag 12 februari 2011

Fortsatt på min level. Har fått med det mesta som vi måste ha med i banan, bara vatten som saknas. Vet inte riktigt vart jag ska trycka in det, men det löser sig.



Ovanligt seg dag, även fast jag fått mycket gjort. Får bli sova och hoppas på bättre drag imorgon. Hejråå!

torsdag 10 februari 2011

Börjat lite smått på min level. Tanken är att det ska bli något slags semi mechanical cathedral.



Ska pressa vidare med skiten i helgen. Nu ska jag sova och sen blir det gymmet imorgon. Pepp!

onsdag 9 februari 2011

Har ingenting redigt att uppdatera med egentligen, har tagit det relativt lugnt efter rycket med senaste animationen. Den ligger förövrigt på första sidan på http://www.pixeljoint.com/ under Weekly Showcase, bra skit! Har lite nya planer på nästa animation, men vi får se när jag får tid över att göra den.

Just nu är det fokus på UDK. Har kollat igenom en drös tutorial-videos och har lärt mig tillräckligt för att börja bygga på egen hand. Tänka sätta igång på riktigt imorgon, har bara byggt en liten testbana än så länge. Kommer förmodligen uppdatera med WIP så ni får se min superbana växa fram. Kommer säkert bli feeeett.

Utöver det så går det bra. Träningen rullar på, 3 dagar i veckan är det fullt ös. Har levlat på bra, orkar lyfta tyngre skit för varje pass och har gått upp över 5 kg. Vägde in på 61 kilo första passet. Låg på 66, nästan 67 idag. Har aldrig vägt så mycket i hela mitt liv.
För att demonstrera min målmedvetenhet med hela det här projektet kan jag även meddela att jag åt 2(!) bananer efter träningen idag. Jag har nog inte ätit banan på säkert 20 år. Det var det vidrigaste jag visste när jag var liten och har undvikit det sen dess. Idag var det dags dock! Det smakade rätt gott faktiskt. Hade fortfarande rätt svårt med konsistensen, men det var inte lika illa som jag minns det. Så, mer bananer lär det bli.

Nu blir det fanimig sova. Imorgon blir det skola. Vi hörs!

söndag 6 februari 2011

Klockan är 07:30, jag fixade deadlinen med en halvtimme till godo. Hade egentligen planerat mycket mer, men jag fick ont om tid. Får spara mig till nästa animation.



För er som inte hänger med var temat "to show a literal interpretation of a rock-paper-scissors battle".

Jag uppdaterar hur det gick när "tävlingen" är slut. Men nu, nu jävlar, ska jag sova. Natt bögar.

onsdag 2 februari 2011

Gick och la mig 20.00 igår. Måste vara första gången det har hänt på minst 10 år. Galet. Kändes fint att vakna klockan 05.00 på morgonen dock, mörkt och gött.

Sitter och nöter UDK och pixelanimering. Kommer slänga upp hela animationen när den är klar, är uppe 110 frames nu. Jag kommer förmodligen inte hinna trycka in allt jag egentligen vill, men jag ska göra så gott det går. Förhoppningsvis kommer det bli rätt episkt hur som helst.

Fick betyg på min zbrushmodell här om dagen, godkänt in the fucking hooouse! Känns gött, var lite orolig att jag skulle bli failad för att en massa grejer spårade ur för mig. Men det gick vägen, wohoo! Nu kan jag fokusera på allt annat skit istället.

Så, ja, ingen grafisk uppdatering idag. Kommer sitta och leka i UDK mycket framöver (om jag inte spårar ur med animeringen dvs) så jag tänkte slänga upp lite bilder ifrån det så ni hänger med på vad jag snackar om.

Nu blir det film och sova, sen tidigt gympass innan skolan imorgon. Preeeess! Hejrååå!